wtorek, 19 marca 2024

Pępowo, Siedlec, Sroki,
Wilkonice

Proboszczowie po 1945:
ks. Alfons Kasior (1945-1948)
Ks. Florian Maćkowiak (1948-1958)
Ks. Bronisław Pasikowski (1958-1960)
ks. Teodor Lerch (1960-1966)
ks. Stanisław Stefaniak (1966-1971)
ks. Antoni Kaczmarek (1971-1972)
ks. Stanisław Kaczmarek (1972-1986)
ks. Zenon Półrolniczak (1986-2005)
ks. Henryk Szwarc (2005-2013)
ks. Kazimierz Małek (2013-2020)

ks. Andrzej Drobiński (2020-)

Kapłani i Siostry

Kapłani pochodzący z parafii:
ks. Czesław Grzonka (1903-1942)
O. Antoni Turbański OFM (1911-2008)
ks. Stanisław Walkowiak (1951,+1985)
ks. Feliks Płócieniczak (1952,+2006)
ks. Teodor Walorski (1956, +1986)
ks. Antoni Staszewski SDB (1960, +2015)
ks. Romulad Turbański (1989)
ks. Waldemar Szlachetka (1993)
ks. Grzegorz Szafraniak (1999)
ks. Piotr Matuszak (2001)

Siostry pochodzące z parafii:

(1911 -1989)
Zgromadzenie Sióstr Elżbietanek
(Ludwinowo)

S. Heliodora Waleńska (+1982)
Zgromadzenie Sióstr Służebniczek

(1927 - 2019)
Zgromadzenie Służebniczek Maryi
Wielkopolskie (Babkowice)

Modlimy się o liczne i święte
powołania kapłańskie,
zakonne i misyjne

Czerwona Karczma k/Ostródy 2017

Poniedziałek, 17 lipca 2017 roku
Wyjechaliśmy z deszczowego Pępowa już o godzinie 6:00 w liczbie 57 osób. Wszystkim uczestnikom dopisywały humory mimo nieciekawej pogody już od samego rana. Pierwszy dłuższy postój mieliśmy w Toruniu, po którym oprowadził nas student Adam, konserwator zabytków. Dotarliśmy pod Krzywą Wieżę, gdzie – jak głosi legenda – tylko niewinne osoby są w stanie oprzeć się o mur i nie przewrócić się. Dalej widzieliśmy dom Mikołaja Kopernika. Na końcu mieliśmy wolny czas w Toruniu, by skosztować legendarnych pierników oraz przyjrzeć się fontannie z żabkami i flisakiem, którego legendę przeczytała w autobusie pani Ania. Do ośrodka prowadzonego przez ojców Salezjanów dojechaliśmy o godzinie 15:00. Po rozdzieleniu domków najodważniejsi poszli popływać w Jeziorze Pauzeńskim, nad którym stacjonujemy. Obiad zjedliśmy o godzinie 18:00, na którym zaserwowano zupę kalafiorową oraz mizerię z klopsami i ziemniakami puree. Po obiedzie mieliśmy krótkie spotkanie, na którym ksiądz proboszcz zapoznał uczestników z regulaminem i z jutrzejszym planem dnia.

Wtorek, 18 lipca 2017 roku

We wtorek nie musieliśmy spieszyć się na śniadanie, gdyż było dopiero o 8:30. Po posileniu się opiekunowie przeszli z kontrolą czystości po domkach, pomagając pościelić łóżka według wytycznych ośrodka i zostawiając w idealnym porządku. O 10:00 wyjeżdżaliśmy do Gietrzwałdu – miejscowości, w której 140 lat temu objawiła się Matka Boska dwóm dziewczynkom – Barbarze i Justynie. Na początku zwiedziliśmy sanktuarium, a następnie udaliśmy się do  źródełka, które poświęciła sama Matka Boża. O godzinie 12:00 w kościele została odprawiona msza święta koncelebrowana między innymi przez naszego proboszcza w asyście pępowskich ministrantów. Po mszy w naszej intencji wróciliśmy na obiad (zupa pieczarkowa i gulasz z ogórkami kiszonymi), a następnie udaliśmy się w dalszą trasę. W Ostródzie poszliśmy do Muzeum Ziemi Ostródzkiej, w zamku, z którego zarządzał sam Napoleon. Po spacerze ostródzką promenadą i czasie wolnym wróciliśmy do ośrodka. Wieczorem część grupy grała w siatkówkę, pozostali po kolacji szaleli w jeziorze.

Środa, 19 lipca 2017 roku

Dzień przywitał nas niesamowicie upalną pogodą. Stąd grupka uczestników obozu, głównie dziewczyn, o 7:30 poszli biegać do lasu wokół naszego ośrodka. Biegaczom przewodził ochotnie pan Marcin. O 8:30 po sutym śniadaniu wszystkie dzieci pilnie posprzątały swoje pokoje przy pomocy pani Joli, która wskutek nieszczęśliwego wypadku skręciła sobie nogę. O 10:30 mieliśmy zamówiony rejs statkiem  wycieczkowym ,,Cyranka” z Ostródy po Kanale Elbląskim. Wróciliśmy o 13:30 na obiad, na którym podano zupę pomidorową, schabowy, ziemniaki i surówkę. Po południu młodzież wypłynęła rowerkami wodnymi na Jezioro Pauzeńskie, gdzie dryfowała aż do kolacji. Wieczorem ksiądz proboszcz odprawił Mszę Świętą. Do 22, do ciszy nocnej, młodzi mieli czas wolny.

Czwartek, 20 lipca 2017 roku

W czwartkowy poranek nie mieliśmy słońca. Chłodny poranek powitał grupę biegaczy o 7:30. Po śniadaniu nie udało się sprawdzić wszystkich pokojów, gdyż wszystkim spieszyło się do autobusu. O godzinie 10:30 dotarliśmy na pola Grunwaldu, pod którymi stoczyła się powszechnie znana bitwa w 1410 roku pomiędzy wojskami Władysława Jagiełły a Zakonem Krzyżackim. Tu mieliśmy możliwość obejrzenia eksponatów oraz wyświetlono nam dwa filmy. Pierwszy z nich opowiadał z detalami o szczegółach bitwy pod Grunwaldem, drugi – z detalami wskazywał na największych bohaterów, którzy wykazali się w batalii. Po zwiedzaniu dość szybko udaliśmy się do Olsztynka, gdzie znajduje się przeogromne 96-hektarowe muzeum etnograficzne. Niestety nie mieliśmy czasu, by odwiedzić każdy domek i spędziliśmy tam tylko półtora godziny. Po obiedzie, na którym podano grochówkę i spaghetti spragnieni uczestnicy wycieczki pojechali do Biedronki, by sobie zrobić zapasy. Po powrocie z Ostródy był czas na pływanie w jeziorze, opalanie i pływanie kajakami i na rowerkach. Po kolacji wzięliśmy udział w mszy świętej w kaplicy przy naszym salezjańskim ośrodku. Modliliśmy się za bliskich, którzy pozostali w Pępowie. Do 21 na plaży grała muzyka i nasza grupa została zaproszona na dyskotekę zorganizowaną przez oddział młodych plutonowych stacjonujących z nami po sąsiedzku. Tej nocy rozpromienione dziewczyny długo nie mogły zasnąć.

Piątek, 21 lipca 2017 roku

Piątkowy poranek przywitał nas deszczem.  Wyjątkowo wstaliśmy wcześniej, gdyż czekała nas daleka podróż. Już o 8:30 wyruszyliśmy do Świętej Lipki, oddalonej od naszego miejsca stacjonowania 120 km. Udało nam się dotrzeć na Mszę o godzinie 12:00, którą odprawił ksiądz proboszcz w towarzystwie usługujących w tym sanktuarium. Po Mszy kustosz oprowadził naszą grupę po sanktuarium, wskazując przecudowne trójwymiarowe freski oraz filary, które zostały stworzone tak, że sprawiają wrażenie wklęsłości mimo płaskiej powierzchni. Wykonawcą był Maciej Mayer, o czym opowiadał oprowadzający. O godzinie 13:30 wysłuchaliśmy koncertu organowego z ruchowymi figurami. Zagrano między innymi ,,Alleluja” Haendla, ,,Ave Maria”, ,,Poloneza” Ogińskiego i motyw z Titanica. Następnie udaliśmy się do Wilczego Szańca: bunkrów pohitlerowskich. Tam pani przewodnik oprowadziła nas  po leśnych zakamarkach, opowiadając ciekawe historie z ostatnich chwil życia Hitlera. Do Kaczorów wróciliśmy o 18:30 na kolację: barszcz oraz naleśniki z serem. Po męczącej podróży tylko niewiele osób miało siły, by pograć w siatkówkę oraz piłkarzyki.

Sobota, 22 lipca 2017 roku

Sobotni poranek 22 lipca nie był wolny dla uczestników obozu. Aż trzynaście osób wyszło z łóżek rankiem, by pobiegać z panem Marcinem. Po śniadaniu opiekunowie obeszli pokoje sprawdzając porządek. Następnie udaliśmy się do autokaru, by wyruszyć w podróż do Elbląga. Najpierw zwiedziliśmy katedrę świętego Mikołaja. Tam wszyscy obozowicze skorzystali z punktu widokowego, wchodząc po stromych schodach. Widok był olśniewający i warto było się zmęczyć. Następnie poszliśmy do Muzeum Archeologiczno-Etnograficznego, gdzie podzielono nas na trzy grupy. Po kolei oglądaliśmy film w technologii holograficznej, gdzie żywe obrazy wychodziły przed widzów. Projekcja była o tyle nietypowa, że film trwa 18 minut i jest najdłuższy na świecie. O 14:00 wróciliśmy na obiad. Dziś podano nam zupę ogórkową oraz pulpety w sosie koperkowym z surówką. Po obiedzie grupa zainteresowanych wybrała się spacerkiem do Biedronki (4 km w jedną stronę), pozostali korzystając z pogody zażywali kąpieli wodnej i słonecznej, korzystali z kajaków i rowerków wodnych. Po kolacji udaliśmy się na Mszę Świętą w naszej kaplicy. Wieczorem mieliśmy czas wolny na integrację i oglądanie filmów.

Niedziela, 23 lipca 2017 roku

W leniwą niedzielę 23 lipca biegacze wstali o 7, by pobiegać po lesie. A po śniadaniu zaczęło padać. Coraz intensywniej i mocniej. Ze względu na dwudziestoczterogodzinny postój kierowcy nigdzie nie mogliśmy wyjechać. Jednakże nikt nie marudził, bo wszyscy potrzebowali wolnego dnia na regenerację i zebranie sił. O 11:30 w kaplicy znajdującej się przy ośrodku ksiądz proboszcz odprawił niedzielną mszę świętą. Po wyjściu z kościoła zainteresowani przeszli na salkę parafialną, gdzie znajdują się dwa stoły z piłkarzy kami i pan Marcin zorganizował turniej dla uczestników. Pierwszy miejsce (z dziewięciu zespołów) zajęła para: Maciej Markowski i Miłosz Chudziński.  Na 15:00dziewczyny zostały zaproszone na projekcję romantycznego filmu ,,Fireman” przez wojskowych z drugiego obozu. Po kolacji zamiast dyskoteki odbyły  się zabawy integracyjne: mafia i kalambury.  Mimo deszczu najmłodsi i tak wskoczyli do jeziora, by w nim popływać. Wieczorem chętne osoby wybrały się do lasu na spacer, pozostali zamówili sobie pizze na zakończenie weekendu.

Poniedziałek, 24 lipca 2017 roku

W poniedziałek 24 lipca wstaliśmy na śniadanie na 8:30. Zaraz po nim opiekunowie sprawdzili (nie)porządek w domkach i dawali wskazówki pomocne przy sprzątaniu i segregacji śmieci. Po tym udaliśmy się do autobusu. Dziś kierowca zawiózł nas do Nidzicy. Znajduje się tu wioska tematyczna – garncarska, w której spędziliśmy prawie dwie godziny. Przy Garncarskiej Wiosce znajduje się Rajski Ogród, na który już zabrakło nam czasu. W tej wiosce odtwarzane są tradycyjne, ginące już zawody oraz dawne obyczaje. Pokazano nam, jak wytworzyć kubek, wazonik czy popielniczkę z gliny. Przewodnik oprowadził nas po różnych zakątkach wioski, opowiadając, co dzieje się na poszczególnych miejscach. Z Nidzicy prosto trafiliśmy na obiad: zupę warzywną i gulasz. Popołudniem korzystaliśmy z kąpieli wodnych, kajaków i rowerków aż do kolacji. Wieczorem mieliśmy mszę świętą, po której aż do ciszy nocnej bawiliśmy się przy ognisku.

Wtorek, 25 lipca 2017 roku

Wtorkowy przedostatni dzień obozu był pełen wrażeń. Rano dopisywała pogoda, dlatego postanowiliśmy zostać w Czerwonej Karczmie. Zaraz po śniadaniu korzystaliśmy z kąpieli w Jeziorze Pauzeńskim, wypłynęliśmy też kajakami i rowerkami. Po obiedzie na którym podano pyszną zupę pomidorową i schabowe z mizerią postanowiliśmy wybrać się po raz ostatni do miasta, by pożegnać Ostródę. Ci, którzy pozostali w Kaczorach, nadal się kąpali, choć zaczynało kropić. Po ostatnim spacerze w Ostródzie, gdzie złapał nas deszcz . Wróciliśmy na godzinę przed kolacją. Wieczorem dopiero o 19:30 ksiądz proboszcz odprawił mszę świętą w kaplicy. A przed nami zielona noc.

Środa, 26 lipca 2017 roku

W środę od rana pada deszcz. W deszczu wyjeżdżaliśmy z Pępowa i w deszczu wyjeżdżamy z Czerwonej Karczmy. Ostatnie śniadanie w ośrodku, pakowanie się i znoszenie rzeczy do autokaru. Po godz. 9,20 wyruszamy w drogę powrotną. Zatrzymujemy się w Toruniu w McDonaldzie i po ponad godzinnej przerwie ruszamy dalej w drogę powrotną. Na parkingu w Kleszczewie żegnamy Ewę. Do Pępowa docieramy około 17,00. Tu czekają już rodzice. Ostatnie pożegnania, podziękowania za wspólnie spędzony czas i za chwilę plac przed strażą w Pępowie opustoszał. Obóz parafialny zakończył się. Do spotkania na nowych szlakach... ale to już inna bajka.

Biuro parafialne

Program Duszpasterski 2022/2023
"Wierzę w Kościół Chrystusowy"

Parafia Rzymskokatolicka
pw. św. Jadwigi
ul. Stanisławy Nadstawek 2.
63-830 PĘPOWO

Środa, godz. 18,00

Msza św. i  Koronka
do Miłosierdzia Bożego
w intencji o liczne i święte

powołania kapłańskie,

od marca do listopada
25 dnia miesiąca godz. 17,30

Msza św. Fatimska
(od maja do października)